onsdag 16 februari 2011

Tant Grön.

Det finns få saker som gör att jag känner mig rik. Det är sällan pengar, konstigt nog. De måste man ju bara ge bort hela tiden. Slöjd är roligt, men jag klämmer inte på nystan och känner mig som Krösus Sork, direkt. Däremot har jag inga problem med att byta pengar mot garn. Det är bara roligt.

Men det som får mig att känna mig rik, rentav förmögen, är blommor. Att gå in på Weibulls på Kungsgatan och pilla på sticklingar och känna på bladverk och peta på de köttätande växterna - det är lyx.

Igår blev det ett paradisträd som inköptes. De runda och tjocka bladen ser så goda ut.

Och så blev det en saintpaulia eftersom jag hade ihjäl den förra (säg inget till farmor). Det kan vara nåt slags tristess och allmän leda som gjorde att den lilla lila blomman begick självmord. Jaja. Nu blev det en ny och fin.

En rolig grej med krukväxter är de otippade namnen. Här är en liten svärmors tunga som nu står på fönsterkarmen.
Topp tre roliga namn på krukväxter:

3. Fetknopp.
2. Apsvans.
1. Pillerfikus.

Inga kommentarer: