lördag 19 februari 2011

Två russin på Antikmässan.

Idag packade jag utflyktsryggsäcken och åkte med Astrid till Antikmässan i Älvsjö. Där fanns det en himla massa grejer att titta på, både tjusiga och roliga prylar.

Bland annat en kaffesörplande Nixon:

Och en himla massa tyg såklart. Fina tyger.

Det fanns en och annan tavla också, det här paret tillhörde favoriterna. En brud och en bagare. Skön kombo.
Och fina godisautomater! Jag gillar att det står olika saker på maskinen. Som om textaren har tänkt:

- Alltså, "Pix är bra" är kanske inte tillräckligt tydligt. Inte tillräckligt bra. Pix är ju faktiskt bäst. Ja! Där har vi det! "Pix är bäst"! Genialt!

Det fanns en hel del rafflande litteratur:

Vi fikade på den vårsoligaste platsen, det var riktigt mysigt att dricka termoskaffe och äta mackor och sallad och knapra Bragokex. Och två russin hittade vi också.

Många montrar hade inte bara sharonfrukter utan även uppstoppade djur. Här har vi en trevlig babian:
Visst köpte jag antikviteter! Det blev en pinupbild som nog har suttit i många omklädningsrum med tanke på hur hörnen ser ut.

På baksidan står det Alla tiders playboy som är titeln på en dansk film från 1965. Jag förmodar att bilden kommer från filmens pressmaterial då det begav sig.

Jag köpte en fin tistelbrosch också. Den pryder slaget på min kappa. Riktigt stiligt.

Och det bästa inköpet är sparat till sist: två grafiska blad av Hans Arnold. Jag har alltid fascinerats av hans bilder, framförallt de som illustrerade Veckans Chock. De hade alltid en massa otäcka detaljer och ganska ofta nakna damer på oväntade ställen, som i mustascherna på en döskalle eller i skaftet på en blodig kniv.

Jag köpte Dracula:


Och en pirat med spelkort:
Den uppmärksamme ser att det är nåt blått och beige på piratbilden. Det är Hans Arnold som har ritat med krita på bladet. Och ungefär där smälte jag till en liten pöl av glädje.

Inga kommentarer: