tisdag 12 april 2011

Vante.

Jag har börjat på en vante. En lettisk vante, närmare bestämt. Jag har tagit lite idéer från både här och där, men mest från den finfina boken Latvian mittens av Lizbeth Upitis.

Vilken underbar bok! Det är mumma för en mönsterknarkare som jag. Tyvärr är den lite halvsvår att få tag på i Sverige - ack, detta skriande ägandebehov! - såvida man inte bor i Amerika eller känner nån snäll britt. Och jag känner både Majbritt och Britt-Marie, men inte någon brittisk britt som vill posta boken till mig.

Men! Då kan man låna den istället. Vilket är minst lika bra och himla ekonomiskt också. Och då kanske man har råd att köpa en bunke garn och rafsa ihop det här:

En mudd! Inte så illa pinkat, om jag får säga det själv. Nu ska jag bara göra resten också. Det vill säga en och tre fjärdedels vante till.

Inga kommentarer: