onsdag 13 juli 2011

Giraffen som gömde sig i trädet.

Andra dagen i Berlin började lite molnig. Vi kollade runt lite på Alexanderplatz innan vi åkte iväg till...
...Potsdamer Platz! Mer Manhattan än så här blir inte Berlin. Höga hus och vassa kanter och alltihop.
Där står en liten bit av Berlinmuren. Jag gillar texten.

Sen tog vi bilder på oss i spegeln på huset.

Vi sprang in på Filmmuseum. Har varit där tidigare, men det är alltid värt ett besök tycker jag. Nu måste jag nog se lite mer Werner Herzog.

När solen tittade fram igen så åkte vi till Berlin Zoo. Det var fint. Djuren var söta, fast vissa hade lite väl lite plats att springa runt på. Här är till exempel en noshörning som dunkar huvudet i en stenmur.

Girafferna var söta, men de var nog lite blyga för de gömde sig i trädet.

När vi kom till lejonen satt det en varningsskylt på väggen:

- Varning! Lejon sprutar urin genom gallret.

Mmm. Fräscht. Jättekattkiss.

Tigern låg i sin bur och såg slapp ut. Jag tror det var precis matdags eller nåt, för katterna var loja och i burarna låg halvgnagda ben. Och det faktum att de var inne i burarna och inte i sitt hägn (för de hade faktiskt en liten plätt att rasa av sig på).


Vid flodhästarna stod det en massa människor och tryckte näsan mot rutan. Sen kom en sten och simmade förbi, nähä, det var visst flodhästen det ja. Man kan skymta den svagt i mitten av bilden. Men man får kisa och titta snabbt.

Isbjörnarna var väldigt skuttiga och hoppiga. Jag tror att det berodde på två grejer:
a) de ville smaka på grönsakerna på muren och
b) de ville se hur högt de kunde hoppa innan nån annan galen tant hoppar i och badar med dem.

Vi såg en pingvin som satt och solade på stranden. Sen åt vi glass och drog vidare.

Vi gick till mitt gamla stamhak på Stargarder Strasse och drack varm choklad med Baileys. Det var himla smarrigt och mysigt.

Jag gillar de där små haken där man kan sitta och snacka och bara hänga. Mycket trevligt.

Sen gick vi hem. Det var en fin dag.

Inga kommentarer: