fredag 15 juli 2011

Stasimuseum och fika på fyrtionde våningen.

Trots att jag bodde i Berlin under sex månader så begav jag mig aldrig till Stasimuseum. Jag antar att det lätt blir så när man har obegränsat med tid och möjlighet och sen bara swisch! är man tillbaka i Sverige och undrar varför man aldrig gick dit.

Men nu blev det av.
Det såg precis så allvarligt och deprimerande ut som jag hade föreställt mig. Just nu är det vanliga Stasimuseum-huset stängt för renovering, så utställningen är i huset mittemot istället.

Det var en bra utställning. Allvaret och den strama informationstexten behövdes. Allt var så absurt. Overkligt. Och sjukt. Nu måste jag se om filmen De andras liv eller Das Leben der Anderen som den heter på tyska. Har du inte sett den - se den! Stark, gripande, hemsk, fin och nödvändig.

Efter Stasimuseum såg vi den roligaste gatumålningen: hiphopzombies.


Sen åkte vi upp till taket (fyrtio våningar! Oy vey!) på Park Inn och avnjöt en pulverkaffe med tevetornet på gripavstånd.

Tyckte det var otroligt smart att åka till hotelltaket. Då ser man ju tevetornet. Till skillnad mot om man åker upp i tevetornet. Då ser man ju allt i Berlin. Utom just tevetornet.

Gossarna som skötte pulverkaffet var trevliga och stod och rökte i dörren medan de höll ett vakande öga på oss koffeinstinna turister. Jag tyckte de hade världens mest chillade arbetsplats. Stiligare utsikt blir det knappast.

Efter ungefär trehundra bilder av tevetornet från olika vinklar så tog vi flyget hem.

Sverige mötte oss med en vacker solnedgång. Det kändes fint.

2 kommentarer:

MItt Berlin sa...

Detta gillar jag! Mange är igång igen. Gå gärna in och kommentera....jag behöver lite mer liv i bloggen igen :). Saknar Berlin sååååå!

mads sa...

Ålrajt! Det ska jag göra! Visst är Berlin underbart. Bästa bästa!