söndag 21 oktober 2012

Bullens kokbok.

Jag fick ett paket med hur många frimärken som helst på. Sexton stycken närmare bestämt. 


I hörnan satt kungen och plirade ovanför en lite mer fårad version av sig själv.


Det var svårt att välja vilket frimärke som var finast. Det står jämt mellan jubileumsfrimärket för Statens Järnvägars hundraårsjubileum, och det lite mer psykadeliska märket som firar att Lunds universitet fyllde trehundra år.

Men vad innehöll detta mångfaldigt märkta paket? Jag vecklade upp tapeten som tjänade som omslagspapper...


...och hittade Bullens kokbok!

Japp, mannen på burken med Bullens pilsnerkorv, Erik Berglund, gav ut ett par kokböcker i sina dar. Just den här är från 1934 och innehåller flera spännande recept, bland annat på vaxholmare, omelette paysanne samt den lite oväntade rätten strömmingssoppa.


Jag tror det här betyder att jag måste ordna en trettiotalsafton snart. Fram med vevgrammofonen och gjutjärnspannan! Men jag kanske skippar just strömmingssoppan.Till all lycka för mina grannar.

Inga kommentarer: